Terrängbilar används vid släckning av gräs- och skogsbränder men också väldigt ofta som transportfordon och dragbilar för båttrailers, motorsprutor och andra släpvagnar. Utrustningen kan bestå av mindre vattentank, stora mängder slang, vinsch, bärbar motorspruta och sjukvårdsutrustning.
Tidigare valde man ”riktiga” terrängbilar med särskild brandbilskaross men numera är det vanligare med fyrhjulsdrivna standard pick-uper med dubbelhytt, flak och kåpa. Vanliga terrängbilar tidigare var Volvo Laplander, Volvo C 202/C 303/C 306, Land Rover och Mercedes Unimog.
Nyare terrängbilar är ofta av typ Ford Ranger, Nissan Navara och VW Amarok. De flesta terrängbilar är lätta men det finns också exempel på tunga terrängbilar utrustade som släckbilar, t ex stora Mercedes Unimog med dubbelhytt och upp till 3.000 liter vatten. Vissa kommuner har kombinerade räddnings- och terrängbilar med hydraulverktyg och i enstaka fall kran.
2020-talet
![](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2020/12/terrang_M-B_Atego_1323A_4x4_-2020_ME-430x287.jpg)
M-B Atego 1323A 4×4
2010-talet
![](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2020/12/terrangbil_Ford_Ranger_-2018_JR-430x286.jpg)
Ford Ranger
![](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2020/12/terrang_Toyota_Hilux_-2016_UL-430x287.jpg)
Toyota Hilux
![Scania P370 B XT 6x6 HZ](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2019/08/terrang_Scania_P370B_XT_6x6_HZ_-2018_UL.jpg)
Scania P370 B XT 6×6 HZ
![Iveco Daily 4×4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2019/08/terrang_Iveco_Daily_4×4_JR.jpg)
Iveco Daily 4×4
2000-talet
![Tristar TSE 350 SD](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Tristar_TSE_350_SD_SA-430x286.jpg)
Tristar TSE 350 SD
![Mercedes-Benz Unimog UHN 5000](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_UHN_5000_UL-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog UHN 5000
![Hummer H2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Hummer_H2_UL-430x286.jpg)
Hummer H2
![Mitsubishi L 200 Double Cab](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Mitsubishi_L_200_Double_Cab_BJ-430x286.jpg)
Mitsubishi L 200 Double Cab
![Nissan Navara](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Nissan_Navara_BJ-430x286.jpg)
Nissan Navara
![Mercedes-Benz Unimog U 400 L](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_U_400_UL_BJ-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog U 400 L
![Land Rover Defender 130](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Land_Rover_Defender_4x4_-2006_UL-430x286.jpg)
Land Rover Defender 130
![Nissan King Double Cab 2,5 TD](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Nissan_King_Double_Cab_25_BJ-430x286.jpg)
Nissan King Double Cab 2,5 TD
![Bucher Duro 4x4 S](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Bucher_Duro_4x4_S_-2000_UL-430x286.jpg)
Bucher Duro 4×4 S
![Mercedes-Benz Unimog U 2150 L](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_U_2150_L_BJ-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog U 2150 L
![Volkswagen T4 Pickup Syncro](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_VW_T4_Pick-Up_Syncro_JS.jpg)
Volkswagen T4 Pickup Syncro
![Mitsubishi L 200 Double Cab](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Mitsubishi_L_200_Double_Cab_JS.jpg)
Mitsubishi L 200 Double Cab
1990-talet
![Chevrolet S10 CT 10653](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Chevrolet_S10_CT_10653_BJ-430x286.jpg)
Chevrolet S10 CT 10653
![Toyota Hilux 4WD](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Toyota_Hilux_4WD_BJ-430x286.jpg)
Toyota Hilux 4WD
![Mercedes-Benz Unimog U 1550](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Mercedes-Benz_Unimog_U_1550_L_HG-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog U 1550
![Mercedes-Benz Unimog U 1550 L](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_U_1550_L_BJ-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog U 1550 L
![Nissan King Cab 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Nissan_King_Cab_4x4_JS.jpg)
Nissan King Cab 4×4
![Mazda B2600 Maxi cab 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrangbil_Mazda_B2600_Maxi_cab_4x4_UL.jpg)
Mazda B2600 Maxi cab 4×4
![Volkswagen Transporter Pick-up Syncro](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_VW_Transporter_Pick-up_Syncro_JS.jpg)
Volkswagen Transporter Pick-up Syncro
![Steyr-Puch Pinzgauer 718 T 6x6](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Steyr-Puch_Pinzgauer_718_RC.jpg)
Steyr-Puch Pinzgauer 718 T 6×6
1980-talet
![Mercedes-Benz Unimog 416](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_416_BJ-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog 416
![Mercedes-Benz Unimog U 1300 L](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_U_1300_L_SA-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog U 1300 L
![Volvo C 306 6x6](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_C_306_6x6_BJ-430x286.jpg)
Volvo C304 6×6 TGB 13
![lvo C 202 VPU 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_C_202_VPU_4x4_BJ-430x286.jpg)
Volvo C 202 VPU 4×4
![Mercedes-Benz Unimog U 1300 L](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_U_1300_L_BJ-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog U 1300 L
![Hägglunds BV 206](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Hagglunds_BV_206_BJ-430x286.jpg)
Hägglunds BV 206
![Toyota Land-Cruiser HT](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Toyota_Land-Cruiser_HT_RC.jpg)
Toyota Land-Cruiser HT
![Mazda B2600 Maxi Cab 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Mazda_B2600_BJ-430x286.jpg)
Mazda B2600 Maxi Cab 4×4
![Hägglunds BV 206](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrangbil_Hagglunds_BV_206_UL.jpg)
Hägglunds BV 206
![Steyr-Puch Pinzgauer 716 T 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Steyr-Puch_Pinzgauer_716_T_4x4_UL.jpg)
Steyr-Puch Pinzgauer 716 T 4×4
1970-talet
![Volvo C 303 HT](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_C_303_HT_BJ-430x286.jpg)
Volvo C 303 HT
![Volvo C 306 6x6](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_C_306_6x6_A_BJ-430x286.jpg)
Volvo C306 6×6 TGB 13
![Volvo C 202 HT](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_C_202_HC_BJ-430x286.jpg)
Volvo C 202 HT
![Mercedes-Benz Unimog 406](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_U_406_BJ-430x286.jpg)
Mercedes-Benz Unimog 406
![Volvo BV 202](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_BV_202_UL.jpg)
Volvo BV 202
![Volvo C 303 PU](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_C_303_JS.jpg)
Volvo C 303 PU
![Mercedes-Benz Unimog 416](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_M-B_Unimog_416_JS.jpg)
Mercedes-Benz Unimog 416
![Mercedes-Benz Unimog U 1100 L](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Mercedes-Benz_Unimog_U1100_JS.jpg)
Mercedes-Benz Unimog U 1100 L
![Jeep Truck J 20](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Jeep_Truck_J20_JS.jpg)
Jeep Truck J 20
![International 200 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_IH_200-4x4_BJ.jpg)
International 200 4×4
1960-talet
![Willys Overland Jeep 6-2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/slack_Willys_Overland_Jeep_6-2_-1961_UL-430x286.jpg)
Willys Overland Jeep 6-2
![Land Rover 109 W/B](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Land_Rover_109_WB_JS.jpg)
Land Rover 109 W/B
![Land Rover 109 PU](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Land_Rover_109_PU-430x286.jpg)
Land Rover 109 PU
![s Overland 6-226-4WD](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Willys_6-226-4AWD_BJ-430x286.jpg)
Willys Overland 6-226-4WD
![Volvo L 3314 PU](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_L_3314_PU_HG1-430x286.jpg)
Volvo L 3314 PU
![Volvo L 3314 PU](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_L3314_PU_WB.jpg)
Volvo L 3314 PU
![Volvo L 3314 HT](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_Volvo_L3314_HT_WB.jpg)
Volvo L 3314 HT
![International C 1200 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_International_C_1200_4x4_HG1-430x286.jpg)
International C 1200 4×4
![International 1200 4x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/03/terrang_International_1200_4x4_WB.jpg)
International 1200 4×4