Tankbilen är framförallt avsedd för att förstärka släckbilarna när det behövs stora mängder släckmedel (vatten och skumvätska). Normalt varierar tankvolymerna mellan 5.000-12.000 liter vatten och 0-1.000 liter skumvätska. Det finns dock enstaka fordon med större tankvolymer. Tankbilen är ofta försedd med en kraftig vatten-/skumkanon för att kunna göra ett kraftfullt släckangrepp.
I vissa kommuner används tankbilen även som barriär-/säkerhetsfordon vid trafikolyckor. På senare år har det också kommit en del kombinerade släck- och tankbilar, t ex BAS IV-konceptet som är en släckbil med dubbelhytt och 6.400 l tankvolym.
Många kårer ersätter numera tankbilarna med lastväxlare (containerbilar). I princip alla tunga lastbilschassi kan användas som tankbil.
Text: Mårten Eskilsson
2010-talet
![Scania P410 B](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2019/08/tankbil_Scania_P410B_-2018_BJ.jpg)
Scania P410 B
![Scania P410 B 6×2*4 NB](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2019/08/tankbil_Scania_P410B_6×24_NB_-2018_UL.jpg)
Scania P410 B 6×2*4 NB
![Scania P 410 LB 6×2*4 HNA](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_410_-2015_UL.jpg)
Scania P 410 LB 6×2*4 HNA
![Scania P360 DB 4×2 HNA](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2019/08/tankbil_Scania_P360_DB_4×2_HNA_JR.jpg)
Scania P360 DB 4×2 HNA
![Scania G 450 LB 6×2*4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_G_450_LB_-2014_BJ-430x287.jpg)
Scania G 450 LB 6×2*4
![Volvo FMX 420 6×2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FMX_420_-2015_-UL-430x287.jpg)
Volvo FMX 420 6×2
![Scania P 400 DB 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P400_DB_-2011_UL-430x286.jpg)
Scania P 400 DB 4×2
![Scania P 380 LB 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P380_LB_6x2_-2010_ME-430x286.jpg)
Scania P 380 LB 6×2
2000-talet
![Volvo FM 12 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FM12_6x2_-2003_SA-430x286.jpg)
Volvo FM 12 6×2
![Volvo FM 9 380 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FM9_380_-2004_UL-430x286.jpg)
Volvo FM 9 380 4×2
![Scania P310 DB 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P310_DB_-2008_UL-430x286.jpg)
Scania P310 DB 4×2
![Volvo FM 12 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FM12_6x2_-2000_HG-430x286.jpg)
Volvo FM 12 6×2
![Scania P 114 GB 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_114_GB_6x2_ME-430x286.jpg)
Scania P 114 GB 6×2
![Scania P 124 LB 6x2*4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_124_LB_-2002_ME-430x286.jpg)
Scania P 124 LB 6×2*4
![Volvo FM 9 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FM_9_4x2_-2003_HG-430x286.jpg)
Volvo FM 9 4×2
![Volvo FM 12 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FM-12_4x2_JS.jpg)
Volvo FM 12 4×2
![Scania P 94 DB 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_94_DB_4x2_UL.jpg)
Scania P 94 DB 4×2
1990-talet
![Volvo FM10 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2013/02/tank_Volvo_FM10_4x2_-1999_DL-430x286.jpg)
Volvo FM10 4×2
![Scania P 124 GB 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_124_GB_6x2_BJ-430x286.jpg)
Scania P 124 GB 6×2
![Mercedes 1831 L](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Mercedes_1831_L_BJ-430x286.jpg)
Mercedes 1831 L
![Scania R 144 LB 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_R_144_LB_6x2_ME.jpg)
Scania R 144 LB 6×2
![Volvo FL 12 intercooler 6x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FL_12_Intercooler_6x4_-1996_BJ-430x286.jpg)
Volvo FL 12 intercooler 6×4
![Volvo FL 10 Intercooler 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FL10_4x2_-1996_DJ-430x286.jpg)
Volvo FL 10 Intercooler 4×2
![Scania R 143 HL](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_R_143_HL_BJ-430x286.jpg)
Scania R 143 HL
![Volvo FL 10 Intercooler 6x4](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FL10_Intercooler_6x4_BJ-430x286.jpg)
Volvo FL 10 Intercooler 6×4
![Scania T 93 ML](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_T93_ML_BJ-430x286.jpg)
Scania T 93 ML
![Volvo FL 10 Intercooler 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_FL10_Intercooler_6x2_BJ-430x286.jpg)
Volvo FL 10 Intercooler 6×2
![Scania P 93 HL](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_93_HL_JS.jpg)
Scania P 93 HL
![Mercedes-Benz 1831](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Mercedes-Benz_2435_6x2_-1990_DJ-430x286.jpg)
Mercedes-Benz 1831
1980-talet
![Scania P 92 HL](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_92_HL_-1988_BJ-430x286.jpg)
Scania P 92 HL
![Volvo F 12 Intercooler 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_F_12_Intercooler_6x2_HG-430x286.jpg)
Volvo F 12 Intercooler 6×2
![Scania T 82 H](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_T82_H_BJ-430x286.jpg)
Scania T 82 H
![Volvo F 7-36 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_F_7-36_4x2_BJ-430x286.jpg)
Volvo F 7-36 4×2
![Volvo F 12 Intercooler 6x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_F12_Intercooler_6x2_JS.jpg)
Volvo F 12 Intercooler 6×2
![Scania P 92 H](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_P_92_H_UL.jpg)
Scania P 92 H
![Volvo F 7 4x2](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_F_7_4x2_BJ-430x286.jpg)
Volvo F 7 4×2
![Scania P 92 H](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank-Scania_LB81_JS.jpg)
Scania P 92 H
![Scania LB 81](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_LB_81_-1981_BJ-430x286.jpg)
Scania LB 81
![Volvo N 720 Mark II](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_N_720_Mark_II_HG-430x286.jpg)
Volvo N 720 Mark II
1970-talet
![Scania LB 85](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_LB_85_-1974_BJ-430x286.jpg)
Scania LB 85
![Volvo F 86](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_F_86_BJ-430x286.jpg)
Volvo F 86
![Scania LBS 111 S](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tankbil_Scania_LBS_111S38_235_-1977_UL-430x286.jpg)
Scania LBS 111 S
![Volvo F 85](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_F_85_BJ-430x286.jpg)
Volvo F 85
![Scania L 81](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_L_81_HG-430x286.jpg)
Scania L 81
![Scania LBS 110](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_LBS_110_-1970_BJ-430x286.jpg)
Scania LBS 110
![Volvo F10 B](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_F10_B_-1979_UL-430x286.jpg)
Volvo F10 B
![Volvo N 720](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_N720_JS.jpg)
Volvo N 720
![Volvo N 1220](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Volvo_N_1220_JS.jpg)
Volvo N 1220
![Scania LB 81](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_LB_81_BJ-430x286.jpg)
Scania LB 81
![Scania LB 80 S](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_LB_80_S_BJ-430x286.jpg)
Scania LB 80 S
![Scania L81 S](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tankbil_Scania_L81_S_UL-430x286.jpg)
Scania L81 S
![Scania LB 81](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_LB_81_JS.jpg)
Scania LB 81
![Scania SBAT 111](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/terrang_Scania_SBAT_-1976_DJ-430x286.jpg)
Scania SBAT 111
1960-talet
![Scania LS 110](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania_LS_110_HG-430x286.jpg)
Scania LS 110
![Scania-Vabis L 76](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania-Vabis_L_76_-1967_BJ-430x286.jpg)
Scania-Vabis L 76
![Scania-Vabis L 55](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania-Vabis_L_55_JS.jpg)
Scania-Vabis L 55
![Scania-Vabis L 56](http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/tank_Scania-Vabis_L56_JS.jpg)
Scania-Vabis L 56