Tankbilen är framförallt avsedd för att förstärka släckbilarna när det behövs stora mängder släckmedel (vatten och skumvätska). Normalt varierar tankvolymerna mellan 5.000-12.000 liter vatten och 0-1.000 liter skumvätska. Det finns dock enstaka fordon med större tankvolymer. Tankbilen är ofta försedd med en kraftig vatten-/skumkanon för att kunna göra ett kraftfullt släckangrepp.
I vissa kommuner används tankbilen även som barriär-/säkerhetsfordon vid trafikolyckor. På senare år har det också kommit en del kombinerade släck- och tankbilar, t ex BAS IV-konceptet som är en släckbil med dubbelhytt och 6.400 l tankvolym.
Många kårer ersätter numera tankbilarna med lastväxlare (containerbilar). I princip alla tunga lastbilschassi kan användas som tankbil.
Text: Mårten Eskilsson
2010-talet
Scania P410 B
Scania P410 B 6×2*4 NB
Scania P 410 LB 6×2*4 HNA
Scania P360 DB 4×2 HNA
Scania G 450 LB 6×2*4
Volvo FMX 420 6×2
Scania P 400 DB 4×2
Scania P 380 LB 6×2
2000-talet
Volvo FM 12 6×2
Volvo FM 9 380 4×2
Scania P310 DB 4×2
Volvo FM 12 6×2
Scania P 114 GB 6×2
Scania P 124 LB 6×2*4
Volvo FM 9 4×2
Volvo FM 12 4×2
Scania P 94 DB 4×2
1990-talet
Volvo FM10 4×2
Scania P 124 GB 6×2
Mercedes 1831 L
Scania R 144 LB 6×2
Volvo FL 12 intercooler 6×4
Volvo FL 10 Intercooler 4×2
Scania R 143 HL
Volvo FL 10 Intercooler 6×4
Scania T 93 ML
Volvo FL 10 Intercooler 6×2
Scania P 93 HL
Mercedes-Benz 1831
1980-talet
Scania P 92 HL
Volvo F 12 Intercooler 6×2
Scania T 82 H
Volvo F 7-36 4×2
Volvo F 12 Intercooler 6×2
Scania P 92 H
Volvo F 7 4×2
Scania P 92 H
Scania LB 81
Volvo N 720 Mark II
1970-talet
Scania LB 85
Volvo F 86
Scania LBS 111 S
Volvo F 85
Scania L 81
Scania LBS 110
Volvo F10 B
Volvo N 720
Volvo N 1220
Scania LB 81
Scania LB 80 S
Scania L81 S
Scania LB 81
Scania SBAT 111
1960-talet
Scania LS 110
Scania-Vabis L 76
Scania-Vabis L 55
Scania-Vabis L 56