Släck-/Räddningsbilar BAS

Den tunga BAS-bilen är en släckbil eller släck-/räddningsbil som är byggd och inköpt efter speciella krav som tagits fram av Räddningsverket och Kommunförbundet. Den är anpassad för att ingå i räddningstjänst vid höjd beredskap (krigstillstånd) och har därför bland annat värmare för både hytt, skåp, tank och motor. BAS-bilar har också längre garantitider än vanliga bilar.

Över 300 BAS-bilar har byggts sedan 1986. Från början var det bara Floby Flak (senare Autokaross i Floby och numera Autokaross Rescue Systems) som fick bygga men senare har även Sala Brand, Tollarpkaross och Swedish Firebus (endast på busschassi) fått godkännande att bygga BAS-bilar. Det finns fyra typer av tunga BAS-bilar. Alla har dubbelhytt, midskeppsmonterad pump, elverk och belysningsmast. Därutöver kan respektive kår utrusta bilarna som de vill.

BAS I har 3.400 liters tankvolym (oftast 3.000 liter vatten och 400 liter skumvätska). Chassit var från början Scania P 92 eller Volvo FL 7/10. Numera är det Scania P 310/340/380, Volvo FM 9/12 eller Volvo B 12 M (buss) som gäller. Andra chassin som förekommit är Scania P 93/94/114/124 samt Volvo B 10 M (buss)

BAS II har 2.000 liters tankvolym (oftast 1800 liter vatten och 200 liter skumvätska). Chassit är Volvo FL 6 och fordonstypen var borta under några år. Det har på senare år endast kommit enstaka BAS II byggda på Volvo FL-serien. Det byggdes också några enstaka på modifierade Scania P 93.

BAS III är en fyrhjulsdriven bil med 3.400 liters tankvolym (oftast 3.000 liter vatten och 400 liter skumvätska). Chassit var från början Volvo FL 10 4×4 och senare kom Scania P 114 CB. Numera är det Scania P 340 4×4 eller Volvo FM 12 4×4 som gäller.

I slutet av 90-talet kom BAS IV som är en kombinerad släck-/tankbil med dubbelhytt och 5.900 liter tankvolym (oftast 5.500 liter vatten och 400 liter skumvätska). Chassit var från början Scania P 94/114 men numera gäller Scania P 310/340/380 eller Volvo FM 9/12.

Under 2004 kom en femte variant av BAS-bil och det är den enda lätta varianten hittills. Den kallas BAS V och är en mindre minibuss med CCS Cobra skärsläckare, övertrycksfläkt och mindre vattentank.

Text: Mårten Eskilsson


2020-talet

BAS I – Scania P 370 B (Sala Brand)

BAS I – Scania P 370 B (Floby Rescue)


2010-talet

BAS IV – Scania P 360 B 4×2 NB (Wiss)

BAS I - Scania P410 B NB

BAS I – Scania P410 B NB (Sala Brand)

BAS I - Scania P370 B NB

BAS I – Scania P370 B NB (Floby Rescue)

BAS IV - Scania P370 LB

BAS IV – Scania P370 LB (Wiss)

BAS IV - Scania P410 B NB

BAS IV – Scania P410 B NB LB (Sala Brand)

BAS I - Scania P 450

BAS I – Scania P 450 (Autokaross)

BAS I - Scania P 370

BAS I – Scania P 370 (Sala Brand)

BAS I

BAS I – Volvo FM 370 (Autokaross)

BAS I

BAS I – Scania P360 (Autokaross)

BAS IV

BAS IV – Scania P 360 LB (Sala Brand)

BAS V

BAS V – Mercedes-Benz Sprinter 319 (Autokaross)

BAS I

BAS I – Scania P360 (Autokaross)

BAS II

BAS II – Volvo FL290 (Autokaross)

BAS V

BAS V – Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI (Autokaross)


2000-talet

BAS V

BAS V

BAS I

BAS I

BAS III

BAS III

BAS V

BAS V

BAS IV

BAS IV

BAS I

BAS I

BAS I

BAS I

 

BAS II

BAS II

BAS IV

BAS IV

BAS III

BAS III

 


1990-talet

BAS II

BAS II

BAS I

BAS I

BAS III

BAS III


1980-talet

BAS II

BAS II

BAS I

BAS I

Prototyp till BAS

Prototyp till BAS bil (Volvo)

Prototyp till BAS bil (Scania)

Prototyp till BAS bil (Scania)