Polisen har inte i samma utsträckning som räddningstjänsten specialfordon. Det finns, men då i de flesta fall fordon som kan användas till speciella uppgifter i vardagen, såsom t. ex. yttre befälsbilarna. Dessa används som vilken radiobil som helst i det normala, men kan snabbt bli ett ledningsfordon om det så skulle behövas. Sedan finns det andra fordon som kan vara utformade för att kunna lösa särskilda arbetsuppgifter och som då inte används i samma utsträckning i det vardagliga arbetet.
Text: Robert Carlsson
2020-talet
VW Crafter
2010-talet
Volvo FMX 460
Mercedes-Benz Actros (Hästtransport)
Mercedes-Benz Viano (Ledningsfordon)
VW T5 Caravelle (Ledningsfordon)
Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI (Trafik)
Mercedes-Benz Sprinter 906 KA 50 (Trafik)
2000-talet
Ford Tristar TSE350SD (Ledningsfordon)
VW T5 Multivan (Yttre befäl/Ledningsfordon)
VW T5 Kombi 3,2 4M (Trafik/Ledningsfordon)
Mercedes-Benz Vito 115 CDI (Trafik)
Mercedes-Benz Viano CDI 3,0 (Yttre befäl/Ledningsfordon)
Mercedes-Benz Sprinter 518 CDI (Trafik)
Volvo B12M (Bombteknik)
Ford ”Sandcat” (Insatsfordon)
Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI (Trafik)
Mercedes-Benz Sprinter Nordic (Mobilt poliskontor)
Mercedes-Benz Nordic 316 CDI (Mobilt poliskontor)
Mercedes Benz-Sprinter 416 CDI (Trafik)
Mercedes-Benz Atego (Bombteknik)
1990-talet
Chevrolet Astro (Piketen/Ledningsfordon)
Mercedes Benz Sprinter 412D (Trafik)
Tristar TSE 350 (Trafik)
Renault Trafic (Ledningsfordon)
Mercedes-Benz 410 (Ledningsfordon)
Ford Explorer (Piket)
Renault Master FB 30 A4 (Ledningsfordon)
1980-talet
Volvo FL 614 (Hästtransport)
1970-talet
Dodge (Ledningsfordon)
1960-talet
Land Rover(Väghjälpsfordon)
Volvo L3314 (Väghjälpsfordon)
1950-talet
Magirus Deutz W3 S1 (Vattenkanon)