Hävare (kallas även skylift) finns av två typer, dels den äldre varianten med fasta bommar och dels den nyare varianten med teleskopbommar och stegpaket.
Tidigare var de oftast ett komplement till maskinstege men idag ersätts på många håll stegbilarna med nya teleskophävare som har stegpaket längs bommarna. Hävaren är avsedd för arbete och släckning på hög höjd. Dessutom används de givetvis för livräddning och evakuering. Vissa kårer har med sig hävaren som barriär-/säkerhetsbil på trafikolyckor.
Hävaren har en kraftig arbetskorg med 300-400 kg lastkapacitet. Vattenkanon och uttag för vatten finns i korgen och de försörjs via fasta vattenledningar från chassiet och upp längs längs bommarna. Arbetshöjden hos svenska brandhävare med fasta bommar varierar mellan 12-27 meter och med teleskopbommar mellan 22-42 meter. Standardvarianten var tidigare 16 eller 22 meter men är nu 32 meter.
Hävare byggs på alla typer av lastbilschassi. För lägre hävare dominerar Volvo medan Scania är vanligast för högre hävare. Bronto Skylift dominerar marknaden men det säljs också enstaka hävare av andra märken. På 70-talet fanns flera märken, t ex Nummela Skylift, Wibelift och Hi-Ranger.
Text: Mårten Eskilsson
2010-talet
Scania P 410 B 6×2*4 NA med Bronto Skylift (42 meter)
Scania P400 LB 4×2 HLA med Bronto Skylift (27 meter)
Scania P360 DB med Vema Lift Oy (32 meter)
Volvo FE 4*2 (22 meter)
Scania P 410 LB 6×2*4 med Vema Lift Oy (32 meter)
Scania P360 DB 4×2 MLA med Vema Lift Oy (32 meter)
Scania P400 LB 6×2 med Bronto Skylift (42 meter)
2000-talet
Scania P 380 DB 6X2 med Bronto Skylift (32 meter)
Volvo FM12 380 6×2 med Bronto Skylift F 32 RLH
Scania P 380 DB 6×2*4 HLB med Metz B32 (32 m.)
Scania P 124 GB 480 6×2*4
med Bronto Skylift F 32 RL (32 m)
Scania P 94 DB
med Bronto Skylift F 32 RL (32 m)
Volvo FM 12 420 6×2*4
med Bronto Skylift F 32 RL (32 m)
Scania P 114 GB 4×2 NZ
med Bronto Skylift F 32 RL (32 m)
Scania P 114 GB 6×2*4
med Bronto Skylift F 32 RL (32 m)
1990-talet
Scania P 94 GB 260
med Hi-ranger hävare (22 m)
Volvo FL 7 Intercooler
med Bronto Skylift F 24 HDT (24 m)
Volvo FL 12 Intercooler 6×2
med Bronto Skylift F32 HDT (32 m)
Scania P 93 M 280 6×2
med Bronto Skylift 28-2T1
Scania P 93 ML 280
med hävare VEMA 252 TF (24 m)
Volvo FL 7 Intercooler 4×2
med hävare Vema 273 TF (27,5 m)
Volvo FL 614 Intercooler
med hävare Wibe-lift 616 (16 m)
Scania P 93 M 280 4×2
med hävare Nummela Skylift NS 19-3
1980-talet
Volvo FL 7 Intercooler
med Bronto skylift 22-2T1
Scania P 113 HL 340 med
Bronto Skylift F42 HDT 2000 (42 m)
Scania LB 81
med Nummela Sky-lift NS 22-3
Volvo F 717
med Nummela Sky-Lift NS 19-3
Volvo N 720
med Svabo-lift (24 m)
Scania LB 81
med Lebo-lift 822 (22 m)
1970-talet
Volvo F 86
med hävare Hi-Ranger (20 m)
Scania LB 86
med hävare Hi-Ranger (25 m)
Volvo F 86
med Simon hävare (22 meter)
Scania L 80 Super
med Wibe-lift 622 (22 m)
Volvo N 720 Turbo Mark II
med hävare Bronto 322
Scania L 80 Super
med Lebo-lift (22 m)
Volvo F 85
med Nummela Sky-lift NS 19-3
Scania L 80 Super
med Nummela Sky-lift NS 22-3 (22 m)
1960-talet
Scania-Vabis L 36
med hävare Nummela (16 m)
International Loadstar CO 1800
med hävare Hi-Ranger hävare (22 m)
Scania-Vabis L 56
med hävare Wibe (22 m)
International 1600 S
med hävare Wibe 616 hävare (16 m)