Befäls- och ledningsbilar finns i olika utföranden. Traditionellt sett har det varit vanligast med en personbil (oftast kombi) som används av av befäl i beredskapstjänst. I bagageutrymmet förvaras då larmkläder, handbrandsläckare, kartor, pärmar med t ex resursförteckningar och information om olika slags farligt gods samt annan lättare materiel. Själva kupén var ofta oförändrad förutom installation av kommunikationsutrustning.
Det har på de senare år blivit allt vanligare att ha särskilda ledningsfordon för insatsledare och befäl i beredskap. Det finns både vanliga kombibilar, ”stadsjeepar” och minibussar av denna typ. Förutom den utrustning som finns i den vanliga befälsbilen har man ofta inrett en liten stabsarbetsplats med arbetsbord och i de flesta fall även extra kommunikationsutrustning, datorer m.m. I många personbilar är detta löst genom att höger framsäte tagits bort och ersatts med ett skåp som fungerar som arbetsyta. I minibussar byggs istället en arbetsplats med en eller flera sittplatser längre bak i fordonet.
Den största formen av ledningsbil är ofta byggd på en större skåpbil eller i vissa fall buss. Arbetsplatsen består av flera sittplatser vid arbetsbord med omfattande kommunikationsutrustning och kan liknas vid en mobil SOS-central. Vissa fordon har t o m ett särskilt mindre sammanträdes-/fikarum. För att förse all utrustning med ström finns separat elverk. De större ledningsbilarna används oftast inte i förstautryckningen utan tas ut till större bränder och olyckor när behovet konstaterats och bemannas med särskilda ledningsoperatörer.
2020-talet
2010-talet