Maskinstegen (i dagligt tal stegbil) är avsedd för livräddning och släckning på hög höjd. Dessutom används bilarna för olika arbeten på hög höjd när andra resurser inte räcker till (se även kategorin hävare).
Vissa kårer har med sig stegbilen på trafikolyckor, både som barriär-/säkerhetsbil och för att kunna lyfta t ex en vält bil. Lyftkapaciteten är c:a 3.000 kg. Normal steglängd är 30 meter vilket räcker ungefär till 10:e våningen på ett höghus. Högre stegar finns inte längre i Sverige, det har tidigare funnits enstaka exemplar på upp till 44 meter. Att man inte har mer än 30 meter beror på att kravet i bygglagstiftningen är att nå upp till 8:e våningen. Är byggnaden högre krävs istället dubbla trapphus.
Alla moderna maskinstegar har arbetskorg monterad i stegtoppen och normalt kör man stegen från korgen. Nya stegar har en korg för tre personer (270 kg) medan de lite äldre har en korg för två personer (180 kg).
Idag säljs i Sverige bara stegar från de tyska företagen Magirus och Metz. Fram till 60-talet fanns det faktiskt två svenska märken också, Wibe och Åsbrink. Det finns också enstaka stegar från franska Camiva och finska Nummela i bruk. Standardchassi för maskinstege har sedan länge varit Scania av olika modeller (L 81, LB 81, G 82, P 93, P 94 etc.), även på kårer som normalt åkt Volvo. Det finns även enstaka stegbilar på Volvochassi (N 7, F 85, FL 6, FL 10 etc.).
Text: Mårten Eskilsson
2020-talet
2010-talet
2000-talet
1990-talet
1980-talet
1970-talet
´