Stegbilar

Maskinstegen (i dagligt tal stegbil) är avsedd för livräddning och släckning på hög höjd. Dessutom används bilarna för olika arbeten på hög höjd när andra resurser inte räcker till  (se även kategorin hävare).

Vissa kårer har med sig stegbilen på trafikolyckor, både som barriär-/säkerhetsbil och för att kunna lyfta t ex en vält bil. Lyftkapaciteten är c:a 3.000 kg. Normal steglängd är 30 meter vilket räcker ungefär till 10:e våningen på ett höghus. Högre stegar finns inte längre i Sverige, det har tidigare funnits enstaka exemplar på upp till 44 meter. Att man inte har mer än 30 meter beror på att kravet i bygglagstiftningen är att nå upp till 8:e våningen. Är byggnaden högre krävs istället dubbla trapphus.

Alla moderna maskinstegar har arbetskorg monterad i stegtoppen och normalt kör man stegen från korgen. Nya stegar har en korg för tre personer (270 kg) medan de lite äldre har en korg för två personer (180 kg).

Idag säljs i Sverige bara stegar från de tyska företagen Magirus och Metz. Fram till 60-talet fanns det faktiskt två svenska märken också, Wibe och Åsbrink. Det finns också enstaka stegar från franska Camiva och finska Nummela i bruk. Standardchassi för maskinstege har sedan länge varit Scania av olika modeller (L 81, LB 81, G 82, P 93, P 94 etc.), även på kårer som normalt åkt Volvo. Det finns även enstaka stegbilar på Volvochassi (N 7, F 85, FL 6, FL 10 etc.).

Text: Mårten Eskilsson


2010-talet

Scania P 370 DB / Magirus

Scania P 370 DB / Magirus

Scania P 410 DB / Metz

Iveco EuroCargo / Magirus

Scania P 410 DB / Metz

Scania P 410 DB / Metz

Scania P370 LB 4x2

Scania P370 LB / Magirus

Iveco EuroCargo 160 E3 /

Iveco EuroCargo 160 E3 / Magirus

Volvo FE340 /

Volvo FE340 / Magirus


2000-talet

Scania P 380 / Metz

Scania P 380 MLB / Metz

Scania P380 LB / Magirus

Scania P 380 MNB / Magirus

Mercedes-Benz Atego 1527F / Metz

Mercedes-Benz Atego 1527F / Metz

Scania P114 GB / Magirus

Scania P 114 GB / Magirus

Scania P 94 GB / Magirus

Scania P 94 GB / Magirus

Scania P 94 GB / Magirus

Scania P 94 GB / Magirus

Scania P 114 GB / Metz

Scania P 114 GB / Metz

Scania P 94 DB / Metz

Scania P 94 DB / Metz


1990-talet

Scania P 93 MV/ Magirus

Scania P 93 MV/ Magirus

Scania G 93 M/ Magirus

Scania G 93 M/ Magirus

Scania P 93 ML/ Metz

Scania P 93 ML/ Metz

Volvo FL 10 IC/ Metz

Volvo FL 10 IC/ Metz


1980-talet

Volvo FL 616 / Magirus

Volvo FL 616 / Magirus

Scania LB 81/ Magirus

Scania LB 81/ Magirus

Scania LB 81 / Metz

Scania LB 81 / Metz

nia LB 81 / Metz

Scania LB 81 / Metz

Volvo F610 / Metz

Volvo F610 / Metz

Volvo F6 / Magirus

Volvo F6 / Magirus


1970-talet

´

Magrius Deutz 170 D12F /

Magrius Deutz 170 D12F /

Volvo N 720 / Metz

Volvo N 720 / Metz

Scania L 81 / Magirus

Scania L 81 / Magirus

Scania L 81 / Magirus

Scania L 81 / Magirus


1960-talet

Volvo L 37007 S "Brage"/ Magirus

Volvo L 37007 S ”Brage”/ Magirus

Volvo L 485 / Wibe

Volvo L 485 / Wibe

Volvo Raske / Wibe

Volvo Raske / Wibe

Volvo Raske / Åsbrink

Volvo Raske / Åsbrink

Magirus Deutz Mercur 125 / Magirus

Magirus Deutz Mercur 125 / Magirus

Magirus Deutz Mercur 125 / Magirus

Magirus Deutz Mercur 125 / Magirus

Scania-Vabis L 56 / Wibe

Scania-Vabis L 56 / Wibe

Magirus Deutz Mercur 150 / Magirus

Magirus Deutz Mercur 150 / Magirus

Mercedes-Benz LF 1113 / Metz

Mercedes-Benz LF 1113 / Metz


1950-talet

Ford F 7007 Z /

Ford F 7007 Z /

Ford F 600 V 172 / Eklunds/Wibe

Ford F 600 V 172 / Eklunds/Wibe